Passa al contingut principal

L'Hug el poruc. Una història amb monstres, bruixes, fantasmes i molts petons


L'Hug té una mare embarassada, una casa vella a la muntanya, on passa els estius, i una gran col·lecció de pors. Li feia por la foscor de la casa vella i les ulleres de sol perquè no veu els ulls, i les portes que es tanquen soles, i els sofàs que s'empassen les coses que hi deixes, i els gegants, les bruixes dolentes dels contes, els fantasmes, els dracs i els llops. I amb tantes pors, li costava agafar la son perquè la foscor s'omplia de personatges estranys.

Així comença el conte L'Hug el poruc que ha escrit la Mercè Ubach, i que ha estat publicat publicat en format d'àlbum il·lustrat a la Col·lecció Ginjoler, de l'editorial El Cep i la Nansa.

L'Hug té tanta por que quan tot està fosc veu el fantasma Pocapena i la bruixa Pocasolta, i crida la mare i la mare també té por, i criden el pare, que sempre es fa mal amb la porta, però que explica contes per espantar las por com ara que la bruixa Pocasolta va caure de cul a la llar de foc i es va netejar amb el llençol del fantasma Pocapena i el va trobar tan suau que li va fer un petó, i el Pocapena va sentir unes pessigolles i ja no era dolent.

I l'Hug va somiar que era un gegant dolent, però que també es feia bo gràcies als petons. I petó va, petó bé, l'amor fa que el món sigui millor. L'amor és l'energia que mou el món.

Es tracta d'un llibre recomanat per a nens a partir de cinc anys, però especialment perquè siguin els pares, o els avis, o els tiets, o els germans grans, o qui sigui, que els llegeixin. Un llibre per ser llegit en veu alta.

El relat té pes narratiu amb diverses trames que es lliguen perfectament les unes amb les altres, com ara la que parla de la casa vella, de la relació de l'Hug amb els pares, de la foscor i de les pors; la trama dels contes que explica el pare sobre el fantasma i la bruixa; i la trama dels somnis de l'Hug. El lligam tan ben cosit de les diverses trames fa que la lectura en veu alta faci viure una aventura a qui l'escolta, la qual cosa es pot comprovar perfectament amb el CD que acompanya l'àlbum. Una altra de les virtuts del llibre és que té un ritme que flueix, que et fa entrar en la història i no poder deixar-la.

L'autora ha construït un personatge, l'Hug, del quals ens enamorem perquè podem sentir-lo molt proper. És un nen com molts altres nens i nenes. Els pares són el món. La casa és un lloc segur, però la casa de sempre, la casa vella, la de l'estiu, fa una mica de por. El somnis formen part de la realitat i a poc a poc aprèn a distingir le diferències. I té una gran imaginació, com tots els nens i nenes que llegiran o escoltaran la seva història.

I encara hi ha més, perquè l'autora ens ofereix, gràcies a la Susana Peix i la Cesca Mestres, una versió adaptada a la llengua de signes catalana, ens ajuda a entendre els signes a qui no en sabem, però també és de gran ajut per als nens sords, que poden perfectament seguir l'explicació del conte amb el CD. I per acabar, encara més! Podem cantar tots junts la cançó "La bruixa del terrat" en companyia de la Tresca i la Verdesca.

Les il·lustracions d'en Lluís Farré reforcen el text amb imatges esfereïdores de la nit i els seus personatges tot jugant amb colors foscos, però ens ofereix també grans moments d'ironia i humor amb el vall de petons, que combina amb algunes pàgines plenes de colors on ens mostra que a ple dia també hi ha perills que cal tenir en compte.

Tot llegint el conte he recordat les pors que tenia de petit i com també buscava la manera de convertir els monstres dolents en monstres bons. La foscor ens fa por. Els adults disposem de molts recursos per superar la por a l'obscuritat tot i que reconec que no sempre ens resulta fàcil. Els infants, però, estan absolutament desprotegits i necessiten que pares i mares, i també avis i tiets i mestres, els ajudin a sentir-se segurs. Un llibre sempre és una bona eina, i si el llibre és un conte pot ser una eina molt divertida.

Les pors són necessaries per a l'aprenentatge de la vida. I a més són heretades dels nostres avantpassats de les cavernes. En la foscor d'una cova o en la negra nit els podien sorprendre els perills més diversos. Van aprendre que la por a la foscor era una protecció i ens la vans transmetre de generació en generació des de fa milers d'anys. La por a la foscor dispara els nostres sentits per estar atents als perills. Però la foscor és molt necessària per descansar, fa que el nostre cos produeixi melatonina, una substància que regula la son i reforça el nostre sistema immunitari. Els infants han d'aprendre a controlar la por a la foscor, a entendre que la foscor és bona i saludable i que fins i tot podem gaudir de la foscor quan ens trobem en espais segurs, com ara la nostra habitació a l'hora d'anar a dormir.

La Mercè Ubach va néixar a Barcelona. És llicenciada en Filologia Catalana i Psicologia Clínica. És també traductora, editoria i escriptora. Ha fet classes de català i ha format part del col·lectiu literari de les Germanes Quintana. Va guanyar el premi de poesia Miquel Martí i Pol l'any 1998, i és autora de diverses adaptacions de cl¡àssics per a nens: La Caputxeta Vermella (2008), La rebel·lió dels animal (2011), Mar i Cel (2012). L'Hug el poruc és el seu darrer llibre. Col·labora al suplement de Cultura d'El Punt-Avui i a la revista digital Núvol, fent ressenyes i crítica literària. Treballa al Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Roc i l'escala de les portes secretes

Sóc de l'opinió que l' Eulàlia Canal està destinada a convertir-se en una clàssica contemporània de la literatura infantil i juvenil catalana. M'encanta tornar a llegir una i altra vegada llibres seus com ara  Un petó de mandarina (premi Barcanova 2007), Un somni dins un mitjó, Un poema a la panxa, La nena que només es va poder endur una cosa, Els fantasmes de casa els avis  o Els fantasmes no truquen a la porta (Premi de la Crítica Serra d'Or 2017), per posar només alguns exemples. El llibre que he llegit més vegades és Roc i l'escala de les portes secretes , publicat a la col·lecció Nandibú , de Pagès editors , amb il·lustracions d' Elena Ferrándiz . L'esquema de l'argument és ben senzill. En Roc es queda uns dies a càrrec d'un veí perquè els pares han marxat a l'Índia per adoptar una nena. En aquest temps descobreix que una nena emigrant i sense papers s'amaga a l'edifici. La denúncia d'un altre veí fa que la policia d

Quan la vida s'embolica: Allò de l'avi, novel·la juvenil d'Anna Manso

Què passaria si la persona que més estimes del món fos molt diferent de com te l'imagines? Què passaria si descobrissis que la persona que més estimes del món té una part fosca? Què passaria si aquesta persona hagués fet alguna cosa que convertís la teva vida en un embolic de dimensions còsmiques? L'escriptora Anna Manso entra en la ment del Salva Canoseda, un noi de setze anys que protagonitza en primera persona la novel·la Allò de l'avi , que va guanyar el Premi Gran Angular 2016, un dels premis de major prestigi de la literatura juvenil. El Salva viu com un rei gràcies a l'avi, al que adora. És un fatxenda, poc treballador i poc estudiós. Popular a l'institut, paga als companys perquè li facin deures i treballs. Té una targeta de crèdit que pot fer servir com vulgui. Però alguna cosa amenaça la seva felicitat quan es descobreixen assumptes poc edificants als negocis de l'avi. El Salva es toparà de cop amb la realitat més crua. Una realitat que,

Un somriure a Quatre Vents

El cicle de visites a les escoles es va acabant quan tenim a tocar el final de curs i la primavera es retira lentament. He arribat a l'estació de tren de Granollers - Canovelles i, mentre espero l'Elena, d'Animallibres, cerco inútilment un lloc per prendre un cafè amb llet. Pel camí cap a l' Escola Quatre Vents anem parlant de la reutilització o socialització del llibre literari a les escoles. Els escriptors ens hem pronunciat repetidament en contra d'aquesta pràctica que lesiona els nostres drets i que considerem que no és una bona eina pedagògica. Finalment hem començat a mobilitzar-nos. Aviat parlaré a bastament d'aquest tema. En Pere, el mestre, em presenta als alumnes de la classe de cinquè, un grup tan divers que em sembla que he de fer una intervenció davant l'assemblea general de les Nacions Unides. La fotografia parla per si sola. Els nens han llegit El somriure de la Natàlia i han arribat a classe carregats de preguntes. Hem parlat de co