Passa al contingut principal

Un follet entremaliat a l'Àgora de Sant Cugat


Caram! El títol m'ha sortit amb rima interna sense pensar-ho. Deixem el títol i passem al que volia dir. Cada any visito desenes d'escoles de tot Catalunya, a la majoria ja no hi tornaré perquè els agrada que els visitin autors nous cada any, a d'altres potser hi tornaré un o dos cops, però hi ha algunes escoles que s'enamoren d'un llibre meu i són visita obligada cada curs. Això em passa al Centre d'Estudis Àgora, de Sant Cugat del Vallès. Des de l'any 2005 els alumnes de 3r de primària llegeixen La font del cedre, publicat per Baula. En 10 anys només he faltat un cop i he fet de president del Jurat dels Jocs Florals tres vegades.

Com en altres ocassions em van rebre en el magnífic auditori de l'escola. A l'altra banda del pati de butaques hi havia tants alumnes com en la fotografia que publico, però el follet del llibre va entrar a la càmera i no va deixar que la imatge quedés per al record. Una llàstima, m'hauria agradat publicar les dues fotografies.

Com passa sempre a la majoria d'escoles, em van preguntar sobre la professió d'escriptor, la manera de treballar, com faig un llibre, quant trigo a escriure'l, quan vaig començar a escriure, per què vaig voler ser escriptor. Però a més a més, es van interessar molt pel follet, per què havia posat un follet al llibre? i també pel altres temes que havia tractat a banda del medi ambient, que és el principal.

Els vaig explicar que a mi m'agraden molt els follets perquè d'aquests petits éssers fantàstics hi ha en totes les cultures del món: genis, duendes, elfs, trolls, silfs, gnoms i molts altres. A Catalunya també tenim una bona colla com ara els menairons, diables boets, martinets, nyitus, barruguets, gambosins, molets, etc. De petit em divertien molt els follets, però també aprenia coses perquè amb les seves entremaliadures ens donaven lliçons. Els vaig dir que ara estic treballant amb els follets catalans i que ja he publicat un llibre on surten els nyitus.

Altres temes que vaig treballar van ser l'amistat, la soledat i el temps. La Mariona sempre està sola perquè els pares no tenen temps d'ocupar-se'n i els avis sempre estan amoïnats pels medicaments i per les visites als metges. Però un dia, la casualitat fa que trobi un amic, el follet Cèdric, que també està sol. Amb la seva complicitat faran tota una serie d'entremaliadures que serviran per slavar la font del Cedre i que també ajudaran al benestar dels animals de les granges.

La Júlia i la Judit

En acabar, dues mestres en pràctiques, la Júlia Coromina i la Judit Portero, em van acompanyar a la sortida, però vam aprofitar per compartir una estona. Em van dir que havia estast molt propoer als nens i que havia aconseguit que mantinguessin l'atenció durant tota l'estona. Que tot els havia interessat molt, perquè quan no els interessa alguna cosa s'avorreixen i de seguida es mouen, parlen, badallen. Em va agradar molt que m'ho diguessin. Ens vam fer una selfie. Em van fer sentir molt bé. Un matí rodó. La Júlia em va explicar que havia fet treballar la poesia als alumnes i que havia funcionat molt bé i que s'havien après poesies d'uns quants poetes. En aquest cas vaig ser jo qui li vaig agrair perquè a les escoles no s'ensenya poesia. Els nens aprenen rodolins, canten algunes cançons i més endavant estudien mètrica. És cert que tot això forma part de la poesia. Però aprendre el ritme interior, aprendre a construir imatges amb les paraules, a expressar les emocions, a captar el valor de l'abstracció, això normalment no s'aprèn si no hi ha un mestre o una mestra que estima la poesia.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Roc i l'escala de les portes secretes

Sóc de l'opinió que l' Eulàlia Canal està destinada a convertir-se en una clàssica contemporània de la literatura infantil i juvenil catalana. M'encanta tornar a llegir una i altra vegada llibres seus com ara  Un petó de mandarina (premi Barcanova 2007), Un somni dins un mitjó, Un poema a la panxa, La nena que només es va poder endur una cosa, Els fantasmes de casa els avis  o Els fantasmes no truquen a la porta (Premi de la Crítica Serra d'Or 2017), per posar només alguns exemples. El llibre que he llegit més vegades és Roc i l'escala de les portes secretes , publicat a la col·lecció Nandibú , de Pagès editors , amb il·lustracions d' Elena Ferrándiz . L'esquema de l'argument és ben senzill. En Roc es queda uns dies a càrrec d'un veí perquè els pares han marxat a l'Índia per adoptar una nena. En aquest temps descobreix que una nena emigrant i sense papers s'amaga a l'edifici. La denúncia d'un altre veí fa que la policia d

Quan la vida s'embolica: Allò de l'avi, novel·la juvenil d'Anna Manso

Què passaria si la persona que més estimes del món fos molt diferent de com te l'imagines? Què passaria si descobrissis que la persona que més estimes del món té una part fosca? Què passaria si aquesta persona hagués fet alguna cosa que convertís la teva vida en un embolic de dimensions còsmiques? L'escriptora Anna Manso entra en la ment del Salva Canoseda, un noi de setze anys que protagonitza en primera persona la novel·la Allò de l'avi , que va guanyar el Premi Gran Angular 2016, un dels premis de major prestigi de la literatura juvenil. El Salva viu com un rei gràcies a l'avi, al que adora. És un fatxenda, poc treballador i poc estudiós. Popular a l'institut, paga als companys perquè li facin deures i treballs. Té una targeta de crèdit que pot fer servir com vulgui. Però alguna cosa amenaça la seva felicitat quan es descobreixen assumptes poc edificants als negocis de l'avi. El Salva es toparà de cop amb la realitat més crua. Una realitat que,

Un somriure a Quatre Vents

El cicle de visites a les escoles es va acabant quan tenim a tocar el final de curs i la primavera es retira lentament. He arribat a l'estació de tren de Granollers - Canovelles i, mentre espero l'Elena, d'Animallibres, cerco inútilment un lloc per prendre un cafè amb llet. Pel camí cap a l' Escola Quatre Vents anem parlant de la reutilització o socialització del llibre literari a les escoles. Els escriptors ens hem pronunciat repetidament en contra d'aquesta pràctica que lesiona els nostres drets i que considerem que no és una bona eina pedagògica. Finalment hem començat a mobilitzar-nos. Aviat parlaré a bastament d'aquest tema. En Pere, el mestre, em presenta als alumnes de la classe de cinquè, un grup tan divers que em sembla que he de fer una intervenció davant l'assemblea general de les Nacions Unides. La fotografia parla per si sola. Els nens han llegit El somriure de la Natàlia i han arribat a classe carregats de preguntes. Hem parlat de co