Passa al contingut principal

He tornat al Vinyes Velles, de Montornès del Vallès


Per sisè any consecutiu he visitat els alumnes de 2n d'ESO de l'Institut Vinyes Velles de Montornès del Vallès per parlar del meu llibre Un pingüí damunt del televisor, de la mà de l'Editorial Santillana. Aquesta vegada ha coincidit amb la setmana del carnaval i els alumnes m'han rebut en pijama, alguns fins i tot, sobretot les noies, duien les seves mascotes de peluix. 

La trobada amb els dos grups ha estat força interessant ja que havien preparat una sèrie de preguntes sobre els personatges, sobre les parts de realitat que reflecteix un text de ficció, si alguna de les històries té a veure amb la meva família.



També vam parlar sobre la feina de l'escriptor. L'elecció del tema, la recerca, la creació dels personatges, els espais, el temps, l'argument, el guió. I de com vaig començar a escriure, de les meves lectures de petit i de jove.

La novel·la està ambientada en l'època actual, però rememora uns fets succeïts durant el franquisme, una part dels quals van ser viscuts per la meva família. També veiem l'evolució de poble de pagès a ciutat de Santa Coloma de Gramenet, i fem un recorregut pel casc històric de Girona.

Els vaig explicar que a casa només teníem un llibre, Don Quijote de la Mancha, de Miguel de Cervantes, i que als 14 anys ja me l'havia llegit quatre cops. I que també m'emocionava amb les lectures dels llibres de text i amb els contes que escoltava a la ràdio. I vaig voler homenatjar Roal Dahl, un dels grans escriptors de literatura infantil i juvenil, que enguany hauria fet 100 anys.
Al final de la trobada, se'm van acostar unes noies que es van presentar com a grans lectores. Algunes també escrivien i es plantejaven la possibilitat de seguir per aquest camí. Els vaig explicar que el millor consell que dono per a futurs escriptors és llegir, llegir i llegir, escriure, escriure i escriure. Vam parlar també del valor de llegir com a educació de les emocions i dels sentiments i també per aprendre de les experiències d'altres persones. També els vaig explicar que vaig saber que volia escriure quan em vaig adonar que els contes que explicava als meus veïns els agradaven especialment a les veïnes de la meva edat i posteriorment, quan durant l'adolescència escrivia poemes d'amor i la literatura es convertia en el meu gran refugi.

Les noies em van explicar que elles escrivien quan se sentien tristes, que els costava molt escriure quan se sentien felices. Això també em va passar a mi durant molts anys. Actualment només puc escriure quan em trobo bé.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Roc i l'escala de les portes secretes

Sóc de l'opinió que l' Eulàlia Canal està destinada a convertir-se en una clàssica contemporània de la literatura infantil i juvenil catalana. M'encanta tornar a llegir una i altra vegada llibres seus com ara  Un petó de mandarina (premi Barcanova 2007), Un somni dins un mitjó, Un poema a la panxa, La nena que només es va poder endur una cosa, Els fantasmes de casa els avis  o Els fantasmes no truquen a la porta (Premi de la Crítica Serra d'Or 2017), per posar només alguns exemples. El llibre que he llegit més vegades és Roc i l'escala de les portes secretes , publicat a la col·lecció Nandibú , de Pagès editors , amb il·lustracions d' Elena Ferrándiz . L'esquema de l'argument és ben senzill. En Roc es queda uns dies a càrrec d'un veí perquè els pares han marxat a l'Índia per adoptar una nena. En aquest temps descobreix que una nena emigrant i sense papers s'amaga a l'edifici. La denúncia d'un altre veí fa que la policia d

Quan la vida s'embolica: Allò de l'avi, novel·la juvenil d'Anna Manso

Què passaria si la persona que més estimes del món fos molt diferent de com te l'imagines? Què passaria si descobrissis que la persona que més estimes del món té una part fosca? Què passaria si aquesta persona hagués fet alguna cosa que convertís la teva vida en un embolic de dimensions còsmiques? L'escriptora Anna Manso entra en la ment del Salva Canoseda, un noi de setze anys que protagonitza en primera persona la novel·la Allò de l'avi , que va guanyar el Premi Gran Angular 2016, un dels premis de major prestigi de la literatura juvenil. El Salva viu com un rei gràcies a l'avi, al que adora. És un fatxenda, poc treballador i poc estudiós. Popular a l'institut, paga als companys perquè li facin deures i treballs. Té una targeta de crèdit que pot fer servir com vulgui. Però alguna cosa amenaça la seva felicitat quan es descobreixen assumptes poc edificants als negocis de l'avi. El Salva es toparà de cop amb la realitat més crua. Una realitat que,

Un somriure a Quatre Vents

El cicle de visites a les escoles es va acabant quan tenim a tocar el final de curs i la primavera es retira lentament. He arribat a l'estació de tren de Granollers - Canovelles i, mentre espero l'Elena, d'Animallibres, cerco inútilment un lloc per prendre un cafè amb llet. Pel camí cap a l' Escola Quatre Vents anem parlant de la reutilització o socialització del llibre literari a les escoles. Els escriptors ens hem pronunciat repetidament en contra d'aquesta pràctica que lesiona els nostres drets i que considerem que no és una bona eina pedagògica. Finalment hem començat a mobilitzar-nos. Aviat parlaré a bastament d'aquest tema. En Pere, el mestre, em presenta als alumnes de la classe de cinquè, un grup tan divers que em sembla que he de fer una intervenció davant l'assemblea general de les Nacions Unides. La fotografia parla per si sola. Els nens han llegit El somriure de la Natàlia i han arribat a classe carregats de preguntes. Hem parlat de co