Passa al contingut principal

Ulldecona, a la recerca d'un somriure


De vegades hi ha dies especials i darrerament no sé què passa que he tingut la sort de viure uns quants de seguits. Serà perquè visito escoles? Penso que bona part és degut a això, a l'energia que m'aporten els joves lectors i a la il·lusió i al treball infatigable dels mestres amb qui em trobo arreu del país. Però aquesta vegada vaig tenir un plus, vaig compartir un llarg viatge d'anada i tornada, des de Santa Coloma de Gramenet fins a Ulldecona, amb una escriptora amb qui vaig gaudir d'una conversa intensa, extraordinària i enriquidora, que em va fer oblidar el cansament de tantes hores de conducció. Es tracta de la Muntsa Mimó, autora del llibre Xarop de banya d'unicorn, que també havia de visitar l'Escola Ramón y Cajal. En un altre moment ja us parlaré del seu llibre. Em va agradar tant que el vaig llegir dos cops seguits. I, ara que l'he coneguda, el tornaré a llegir.


Els alumnes de cinquè havien llegit El somriure de la Natàlia. Vam estar parlant de moltes coses, del nom de la protagonista, del nom del seu amic en Vador. Sabeu que, en general, els diminutius dels noms catalans els fem pel final. Salvador, en castellà seria Salva i en català Vador. Isabel, en castellà seria Isa i en català Bel. Vam parlar també de la importància dels dibuixos per entendre les persones. Vam parlar de les emocions i dels sentiments. Del dolor de veure com enderroquen casa teva, del sentiment de l'amistat com un valor que ens ajuda en la vida. Els vaig explicar que en el llibre havia fet homenatges a grans obres como ara La història interminable, de Michel Ende, i La plaça del diamant, de Mercè Rodoreda. I els vaig parlar d'aquests autors i dels seus llibres.

Destacaré dues preguntes que em van fer, una de cada grup. En el primer grup, una nena em va fer una pregunta que semblava feta per un adult: "Quin goig, quins sentiments i quines emocions experimentes quan escrius poesia?". Em vaig quedar parat, amb els ulls oberts com dues taronges. De seguida em va dir que la seva mare era poeta i que havia publicat quatre llibres. Li vaig preguntar: "La teva mare mai no t'ha parlat d'això?". Em va respondre que no. Després li vaig preguntar el nom de la mare, per si la coneixia. "Es diu Laura, però no la coneixeràs perquè és romanesa i els llibres els ha publicat a Romania". Aleshores li vaig explicar que vaig començar a escriure poesia com un joc, feia competicions amb un company de classe per veure qui acabava abans versos de 8 i 11 síl·labes, i em vaig acostumar a escriure acudits amb versos, fins que un dia em vaig enamorar i em vaig adonar que la poesia em servia per explicar tot el meu sentiment. Vaig descobrir que la poesia era útil per poder explicar-me a mi mateix les meves pròpies emocions i sentiments, i així vaig començar. També li vaig dir que tenia amics romanesos que eren poetes i que m'havien traduït al romanès.

En l'altre grup, una nena em va preguntar què significava l'home tan vell com el temps que surt al llibre. Li vaig explicar que a mesura que ens fem grans sabem més coses de la vida. Potser no sabrem més de matemàtiques o de llengua o de coneixements científics, però sí que sabrem més de com es comporten les persones. Per tant. l'home tan vell com el temps representa la saviesa. Però casa seva és màgica. Les cadires estan pintades a la paret, però les pots agafar i seure. Un quadre és una porta a un altre món. A mi sempre m'agrada posar una engruna de fantasia i un polsim de màgia als meus llibres, però en aquest cas la fantasia representa també la força de la imaginació i la capacitat de lluitar per aconseguir coses que poden semblar impossibles.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Roc i l'escala de les portes secretes

Sóc de l'opinió que l' Eulàlia Canal està destinada a convertir-se en una clàssica contemporània de la literatura infantil i juvenil catalana. M'encanta tornar a llegir una i altra vegada llibres seus com ara  Un petó de mandarina (premi Barcanova 2007), Un somni dins un mitjó, Un poema a la panxa, La nena que només es va poder endur una cosa, Els fantasmes de casa els avis  o Els fantasmes no truquen a la porta (Premi de la Crítica Serra d'Or 2017), per posar només alguns exemples. El llibre que he llegit més vegades és Roc i l'escala de les portes secretes , publicat a la col·lecció Nandibú , de Pagès editors , amb il·lustracions d' Elena Ferrándiz . L'esquema de l'argument és ben senzill. En Roc es queda uns dies a càrrec d'un veí perquè els pares han marxat a l'Índia per adoptar una nena. En aquest temps descobreix que una nena emigrant i sense papers s'amaga a l'edifici. La denúncia d'un altre veí fa que la policia d

Quan la vida s'embolica: Allò de l'avi, novel·la juvenil d'Anna Manso

Què passaria si la persona que més estimes del món fos molt diferent de com te l'imagines? Què passaria si descobrissis que la persona que més estimes del món té una part fosca? Què passaria si aquesta persona hagués fet alguna cosa que convertís la teva vida en un embolic de dimensions còsmiques? L'escriptora Anna Manso entra en la ment del Salva Canoseda, un noi de setze anys que protagonitza en primera persona la novel·la Allò de l'avi , que va guanyar el Premi Gran Angular 2016, un dels premis de major prestigi de la literatura juvenil. El Salva viu com un rei gràcies a l'avi, al que adora. És un fatxenda, poc treballador i poc estudiós. Popular a l'institut, paga als companys perquè li facin deures i treballs. Té una targeta de crèdit que pot fer servir com vulgui. Però alguna cosa amenaça la seva felicitat quan es descobreixen assumptes poc edificants als negocis de l'avi. El Salva es toparà de cop amb la realitat més crua. Una realitat que,

Un somriure a Quatre Vents

El cicle de visites a les escoles es va acabant quan tenim a tocar el final de curs i la primavera es retira lentament. He arribat a l'estació de tren de Granollers - Canovelles i, mentre espero l'Elena, d'Animallibres, cerco inútilment un lloc per prendre un cafè amb llet. Pel camí cap a l' Escola Quatre Vents anem parlant de la reutilització o socialització del llibre literari a les escoles. Els escriptors ens hem pronunciat repetidament en contra d'aquesta pràctica que lesiona els nostres drets i que considerem que no és una bona eina pedagògica. Finalment hem començat a mobilitzar-nos. Aviat parlaré a bastament d'aquest tema. En Pere, el mestre, em presenta als alumnes de la classe de cinquè, un grup tan divers que em sembla que he de fer una intervenció davant l'assemblea general de les Nacions Unides. La fotografia parla per si sola. Els nens han llegit El somriure de la Natàlia i han arribat a classe carregats de preguntes. Hem parlat de co