Passa al contingut principal

El último rebaño, una aventura trepidante en un mundo oscuro

El término distopía se emplea como antítesis de utopía. La utopía hace referencia a un lugar imaginario donde habita una sociedad ideal, mientras que en la distopía representamos una sociedad indeseable.

Entre las novelas distópicas más conocidas se encuentran Un mundo feliz, de Aldous Huxley (1932), 1984, de George Orwell (1949) y Fahrenheit, de Ray Bradbury (1953). Actualmente la novela distópica está muy de moda hasta el punto que en algunas escuelas de escritura se hacen cursos específicos.

El útlimo rebaño, de Piers Torday (Editorial Salamandra, 2015), és una novela distópica, que podríamos clasificar como ecológica. La crítica del diario The Times, Nicolette Jonsdecía que es "Una novela escrita con un estilo muy gráfico y trepidante". Ciertamente el lector puede ver el mundo que le describe el autor, puede hasta olerlo, tocarlo, sentir frío y calor, y al mismo tiempo tiene la necesidad de seguir leyendo sin parar.

Kester es un niño que se ha quedado sin voz traumatizado por la muerte de su madre. Ha sido internado en la escuela Spectrum para niños con problemas. Pero allí descubrirá que Spectrum es en realidad una cárcel. Kester procede de Premium, una de las cuatro ciudades donde los humanos han sido confinados, solo unos pocos rebeldes se han negado a abandonar sus casas en el campo. Un extraño virus ha matado a todos los animales y han desaparecido los vegetales comestibles, por ello no tienen otro alimento que unos polvos con diversos sabores fabricados por Factorium. El empresario Selwin Stone, dueño de Factorium, cotrola con mano de hierro la vida de las personas con la ayuda de los malvados Dr. Frederiks i el capitán Skuldiss. El muchacho Kester descubrirá que aún existen animales en ese mundo, contrariamente a lo que Selwin Stone y sus secuaces hacen creer a sus habitantes, y descubrirá también que tiene el extraño poder de hablar telepáticamente con los animales. Con ayuda de ellos huirá de Spectrum e intentará llegar a Premium para contactar con su padre, que es veterinario y que tal vez podrá ayudar a salvar a los animales enfermos y a destruir el virus. Por el camino trabará amistad con la niña Polly. Pero el camino está lleno de peligros mortales. La novela no nos da un texto cerrado, sugiere por tanto una segunda.

Una novela muy recomendable para jóvenes a partir de los 12 años. La novela trepidante, con momentos de gran intensidad dramática y también con escenas divertidas, nos hace reflexionar sobre las consecuencias a las que no podemos enfrentar debido a la explotación excesiva de los recursos de nuestro planeta y al mismo tiempo nos inculca sentimientos de ternura y de amor hacia la naturaleza y los animales, haciendo hincapié en la solidaridad, en la convivencia entre seres muy diferentes, en el espíritu de grupo, en la amistad y en la honestidad.

La novel·la també es troba en català amb el títol L'últim animal salvatge.


Piers Torday nació en Northumberland, un condado al norte de Inglaterra, el único donde viven más animales que personas. Ha trabajado como productor y guionista de obras de teatro, espectácules de comedia y televisión, y en la actualidad reside en Londres, donde hay más animales de lo que parece. En noviembre de 2014, El último rebaño, primera obra de Piers Torday, obtuvo el prestigioso Premio Guardian de Literatura Juvenil.




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Roc i l'escala de les portes secretes

Sóc de l'opinió que l' Eulàlia Canal està destinada a convertir-se en una clàssica contemporània de la literatura infantil i juvenil catalana. M'encanta tornar a llegir una i altra vegada llibres seus com ara  Un petó de mandarina (premi Barcanova 2007), Un somni dins un mitjó, Un poema a la panxa, La nena que només es va poder endur una cosa, Els fantasmes de casa els avis  o Els fantasmes no truquen a la porta (Premi de la Crítica Serra d'Or 2017), per posar només alguns exemples. El llibre que he llegit més vegades és Roc i l'escala de les portes secretes , publicat a la col·lecció Nandibú , de Pagès editors , amb il·lustracions d' Elena Ferrándiz . L'esquema de l'argument és ben senzill. En Roc es queda uns dies a càrrec d'un veí perquè els pares han marxat a l'Índia per adoptar una nena. En aquest temps descobreix que una nena emigrant i sense papers s'amaga a l'edifici. La denúncia d'un altre veí fa que la policia d

Quan la vida s'embolica: Allò de l'avi, novel·la juvenil d'Anna Manso

Què passaria si la persona que més estimes del món fos molt diferent de com te l'imagines? Què passaria si descobrissis que la persona que més estimes del món té una part fosca? Què passaria si aquesta persona hagués fet alguna cosa que convertís la teva vida en un embolic de dimensions còsmiques? L'escriptora Anna Manso entra en la ment del Salva Canoseda, un noi de setze anys que protagonitza en primera persona la novel·la Allò de l'avi , que va guanyar el Premi Gran Angular 2016, un dels premis de major prestigi de la literatura juvenil. El Salva viu com un rei gràcies a l'avi, al que adora. És un fatxenda, poc treballador i poc estudiós. Popular a l'institut, paga als companys perquè li facin deures i treballs. Té una targeta de crèdit que pot fer servir com vulgui. Però alguna cosa amenaça la seva felicitat quan es descobreixen assumptes poc edificants als negocis de l'avi. El Salva es toparà de cop amb la realitat més crua. Una realitat que,

Un somriure a Quatre Vents

El cicle de visites a les escoles es va acabant quan tenim a tocar el final de curs i la primavera es retira lentament. He arribat a l'estació de tren de Granollers - Canovelles i, mentre espero l'Elena, d'Animallibres, cerco inútilment un lloc per prendre un cafè amb llet. Pel camí cap a l' Escola Quatre Vents anem parlant de la reutilització o socialització del llibre literari a les escoles. Els escriptors ens hem pronunciat repetidament en contra d'aquesta pràctica que lesiona els nostres drets i que considerem que no és una bona eina pedagògica. Finalment hem començat a mobilitzar-nos. Aviat parlaré a bastament d'aquest tema. En Pere, el mestre, em presenta als alumnes de la classe de cinquè, un grup tan divers que em sembla que he de fer una intervenció davant l'assemblea general de les Nacions Unides. La fotografia parla per si sola. Els nens han llegit El somriure de la Natàlia i han arribat a classe carregats de preguntes. Hem parlat de co