Benvolgudes i
benvolguts Mestres, AMPES i Institucions Educatives,
Els autors i autores de literatura infantil i juvenil d’aquest país us estem molt agraïts per tota la tasca de foment de la lectura que ha fet l’Escola Catalana al llarg d’aquests darrers trenta anys i que ha permès que els nostres nens i nenes estimessin els llibres, les editorials publiquessin literatura catalana infantil i juvenil, les llibreries venguessin llibres catalans i els autors i autores en la nostra llengua poguéssim (precàriament) sobreviure i crear un món de ficció per als nostres infants i joves. Tot plegat ha possibilitat l’enfortiment del teixit cultural i industrial català.
Podem dir amb
orgull que hem aixecat un país de lectores i lectors en la nostra llengua que
coneixen de prop els autors i tenen una biblioteca personal amb llibres signats i farcida de records.
Durant aquests
anys els nens i nenes de les escoles catalanes han tingut un contacte directe
amb els escriptors i escriptores que ens hem acostat a les aules per
comunicar-nos directament amb ells i respondre a les seves curiositats. Els hem
explicat com s’escriu un llibre, com es
creen els personatges, com s’inventen les històries, com es dibuixen els
àlbums...
L’alumnat
català ha après que els llibres tenen un valor real i simbòlic i que són els
seus amics, els seus companys de viatge, el refugi dels seus somnis. I entre
tots i totes hem contribuït a crear un país més culte, més pròsper i més
europeu amb uns índex de lectura i consum de llibres prop dels nivells
francesos i alemanys.
Això ha estat
des de la democràcia fins fa uns anys, sense oblidar els pioners que van obrir
camins en temps difícils, des d’institucions com Rosa Sensat o editorials com
La Galera, passant per autors com Emili Teixidor, Joaquim Carbó, Sebastià
Sorribas o Josep Vallverdú.
Ara, l’any
2013, a moltes escoles de Catalunya es considera que els llibres són una despesa prescindible
per a les famílies i cal que siguin
reciclats i passin de mà en mà sense pertànyer a ningú. La “reutilització”
sovint no fa distinció entre llibre de
text i llibre literari.
El Departament
d’Ensenyament de la Generalitat havia col·laborat a aquest procés amb el seu
programa d’ajuts, institucionals, a les AMPES que sol·licitaven el finançament
de llibres de lectura per a ser socialitzats, però l’any 2011 va rectificar gràcies al Manifest per la
No Reutilització del Llibre literari a
les Aules que vam promoure els autors.
El Manifest va ser signat per més de 400 persones vinculades al món del
llibre i podeu trobar-lo aquí: http://noreutilitzacio.blogspot.com.es/
I, malgrat
tot, la realitat actual és que la majoria de les famílies NO COMPRA LLIBRES als
seus fills.
Qualsevol
decisió que modifica una dinàmica determinada comporta conseqüències.
Les
conseqüències del “reciclatge”,“socialització” “reutilització” o “segrest”
provoca problemes i EROS en editorials, el tancament de llibreries, la
descatalogació de llibres i, naturalment, l’abandonament de l’escriptura
professional de molts autors i autores.
Però el pitjor
de tot és que amb aquesta iniciativa s’ha desvaloritzat el llibre als ulls dels
nostres infants i s’han buidat les llars catalanes de llibres. La “tasca
educativa” que es pretenia (potser carregada de bones intencions) està
aconseguint modificar negativament la motivació lectora, els hàbits lectors, la
relació lector-llibre i molts altres aspectes que seran irreversibles un
cop els nostres nens i nenes siguin
adults.
Us convidem a
reflexionar sobre les conseqüències de la vostra decisió i a plantejar-vos si voleu educar nens i nenes en l’amor i
el respecte als llibres i la lectura, si voleu mantenir una cultura literària i
editorial pròpia i si voleu que hi hagi autors i autores catalans que escriguin
en la nostra llengua i s’adrecin als vostres alumnes des del nostre imaginari
col·lectiu.
Ho teniu a les
vostres mans.
QÜESTIONS PER A LA
REFLEXIÓ SOBRE EL “RECICLATGE” I /O
“SOCIALITZACIÓ DE LLIBRES LITERARIS A L’ESCOLA.
Entenem per SOCIALITZACIÓ DEL
LLIBRE LITERARI del llibre literari a l'aula : la compra de 25 o més
llibres del mateix títol idèntics --propietat del Centre
Educatiu--- prescrits per a un curs com a lectura obligatòria
per ser llegits any rere any pels alumnes que cursaran aquell nivell, independentment del professorat que tingui
assignat el curs i les seves preferències personals.
Queden fora d’aquesta
consideració les experiències pedagògiques com ara “maletes de lectura”, “la
biblioteca d’aula” “la biblioteca de l’escola” o altres activitats que molts
mestres i professors i professores fan servir per transmetre el gust per la
lectura al seu grup classe.
Creiem que aquesta mena de “socialització” del llibre de lectura s’ha
produït paral·lel.lament a la socialització del llibre de text a les
Escoles i que s’ha fet amb la mateixa finalitat d’estalvi del seu
cost sense reflexionar suficientment
sobre com pot afectar la motivació lectora del professorat i de l’alumnat, la
didàctica de la tasca docent a l’aula i els contravalors que indirectament
reben els estudiants sobre el que és un llibre i el seu ús.
Els autors i autores ens
preguntem:
Quines finalitats persegueix “la
reutilització”? Fomentar la lectura o estalviar el
cost de compra d’un llibre única i exclusivament? En el cas de famílies
necessitades entenem que és imprescindible proporcionar bosses de llibres, però
en el 90% de les llars catalanes la compra d’un llibre de lectura de vuit euros
és una despesa assumible i petita comparada amb altres despeses educatives que
les famílies assumeixen naturalment (motxilles, material escolar, material
esportiu, connexió a Internet, sortides i quotes en el cas de les escoles
concertades etc).
Com afavoreix un llibre “socialitzat” el foment de la lectura? Augmenta el nombre de lectures
per alumne disposar de vint-i-cinc llibres de títol repetit dins l’aula? Per
quantes mans passa a l’any cada llibre? Quants llibres es llegeixen els nens al
llarg d’un any gràcies a aquest sistema amb un títol idèntic i repetit?
Quants anys de prescripció obligatòria en un mateix nivell suporta un llibre? Cinc, sis, deu anys llegint un
mateix llibre perquè és propietat de l’Escola i cal amortitzar el seu cost?
Si ja hi ha llibre assignat de lectura com s’implica el professorat en la
recerca de novetats i prescripcions? Quin estímul té el professorat per recomanar lectures i estar al dia de
les noves publicacions, revistes prescriptores i associacions pedagògiqes de foment de la
lectura si ja té un llibre assignat que no pot canviar?
Quina és la motivació didàctica del
professorat en el cas de no haver triat el llibre? Si no ha triat la lectura i tal
vegada no l’hi interessa o no és del seu gust com podrà transmetre l’entusiasme
i les ganes de llegir als seus alumnes? Els professors canvien sovint de centre
i de nivell i en arribar a un curs amb llibre socialitzat la lectura li ha
vingut imposada.
Què passa quan alguns llibres es deterioren?
L’estat físic del llibre pot ser un mal conductor de la vinculació del
nen amb l’objecte? Què sent un nen quan li toca un llibre vell i fet malbé?I si
l’únic espai de lectura per impedir el deteriorament o la pèrdua del llibre és
l’aula no es relaciona masa directament el llibre de lectura amb el llibre de
text obligatori?
Com es renoven els títols de la biblioteca de l’Escola si s’ha invertit una
quantitat alta de diners en la compra de títols repetits per aula?
I si aquests 25 títols idèntics fossin 25 títols diferents renovats any
rere any com a inversió en l’ “actualització” que requereix una biblioteca
Escolar?
I d’altra banda el que entenem
per “socialització del llibre literari a l’aula” creiem que afecta;
LA TRANSMISSIÓ DE CONTRAVALORS QUE REP L’ALUMNE
Potser l’’alumnat ES PREGUNTA:
Hem de considerar el llibre només propietat de l’escola? Si el tenim només a
l’escola, no el podem llegir o rellegir mai a casa? El podem subratllar? Hi
podem anotar coses? On quedarà constància del nostre nom i la data en què el
vam llegir?
És necessari que hi hagi llibres a casa? Quin llibre agafarem quan
volguem llegir ben acomodats al sofà, o a la terrassa, o quan anem de viatge?
Quins llibres compartirem amb la família? Quins llibres tenim a la nostra
habitació? Tenim biblioteca personal?
Cal que existeixin les llibreries? És només tasca del professor
la recomanació dels llibres de lectura? Es bo estar al dia les novetats? On, si
no a les llibreries tenim el plaer de
triar i remenar llibres nous abans
d’escollir la lectura que ens sedueixi?
Què en queda de la visita d’un autor o una autora a qui
hem llegit i que ens ha agradat? Com recordarem el que l’autor o autora ens ha dit del
llibre? El llibre signat o dedicat és el senyal d’una implicació directa entre
els autors, els lectors i les lectures.
Són realment cars els llibres de lectura d’escola? Costen sobre els set o vuit euros. Un menú de vuit euros és barat i un
llibre de vuit euros és car? No és equiparable alimentar el cos i la ment? Sabíeu que n’hi ha molts que es fan amb paper
reciclat i que són ecològics i
sostenibles?
Un llibre és un bon regal? Està carregat d’emocions,
d’històries, d’aventures, d’humor. Quan regalem un llibre volem compartir amb
la persona que el rep totes les sensacions que transmet el seu contingut. Si
percebem que el llibre ja no té valor, tindrem ganes de regalar-ne?
Què significa comprar un llibre? És una despesa innecessària
i prescindible? La cultura ens ajuda a formar-nos. A descobrir, a aprendre, a
desenvolupar la nostra personalitat. Pagar vuit euros per una novel·la, un
llibre de relats o de poemes, o per un àlbum il·lustrat és llençar els diners?
No seria millor considerar el llibre com una inversió en comptes d’una despesa?
Tenim diners per comprar un Ipod, o una dessuadora de
marca, o la connexió a internet al mòbil, o un videojoc? Tot això té un valor
sentimental i una implicació directa amb les nostres emocions o és purament
funcional? Un llibre de lectura de vuit euros ens sembla car i un videojoc de cinquanta
no?
Quin valor té la feina d’un autor o autora? Ens hem preguntat mai d’on
treu els diners que el permeten tirar endavant i escriure les històries que
llegim? Un fuster, un paleta o un metge cobren per la feina que fan. Ens
fabriquen un moble, ens tomben un envà o ens operen i nosaltres paguem un
diners per la feina feta. Pensem que els creadors no han de cobrar per la tasca
que fan? Si la cultura no es paga (pirateria), qui farà res per la cultura?
QUINES CONSEQÜÈNCIES TÉ PER
ALS LLIBRES, ELS AUTORS I LA NOSTRA CULTURA
LA DECISIÓ DE “SOCIALITZAR” ELS LLIBRES?
Els llibres socialitzats són
ràpidament descatalogats per falta de vendes. Sovint els llibres exitosos -que
són els que més es “segresten” a les aules- són condemnats a desaparèixer.
Les editorials infantils i juvenils i impremtes entren
en crisi. El sector editorial representa un percentatge
important de la nostra industria cultural. Els llibres socialitzats suposen
acomiadaments, disminució de salaris, condicions més precàries de treball i
possibles tancaments editorials amb la conseqüent pèrdua de col·leccions i
títols que pot suposar.
Les llibreries tanquen. Sobretot les de proximitat, que en
bona part depenen de les compres escolars
periòdiques. Molts pobles i ciutats
petits veuen desaparèixer les seves llibreries i llibreters.
Les estratègies editorials es decanten envers les
traduccions d’èxits internacionals i no publiquen literatura catalana infantil
i juvenil.
Els resulta més eficaç apostar per bestsellers d’imitacions i modes que poc
tenen a veure amb la nostra realitat. El futur augura una colonització cultural
i lingüística.
Els autors i autores catalans de literatura infantil i
juvenil deixen d’escriure.
En
veure disminuïts els seus ingressos
entre un 30 i un 50 per cent no poden continuar dedicant-se precàriament a
l’escriptura ni visitant escoles.
I sobre aquest
darrer punt, que ens afecta directament, volem ser clars i parlar-vos de les
nostres condicions laborals sobre les quals hi ha mites i llegendes fonamentats
en el desconeixement.
EL QUE NO SABÍEU SOBRE LES
CONDICIONS LABORALS DELS ESCRIPTORS
Els qui vivim
de l’escriptura som una espècie en vies d’extinció. Som treballadors autònoms
i, com a tals, gairebé no disposem de drets ni cobertures. No tenim nòmina. No
tenim vacances. No tenim atur. No tenim baixes per malaltia.
- Mensualment un autor/a paga
una mitjana mensual de 600 euros al règim de la seguretat social d’autònoms per
poder-ne cobrar 1.000 en la jubilació i cobrir la seva cobertura sanitària.
- Els avançaments per un llibre
infantil-juvenil són de l’ordre de 1000 euros bruts. (790 nets) en concepte de
drets d’autor futurs. Es lliuren un cop ha estat escrit el llibre.
- Les liquidacions pels llibres
es fan UN COP a l’any. Representen entre el 10% i el 5% del preu del llibre
sense IVA (aprox. 50 cèntims per llibre).
- A la liquidació anual bruta
s’ha de descomptar el 21% d’IRPF i s’ha de dividir en 14 parts (per poder
disposar de pagues per Nadal i vacances).
- Durant l’any l’autor ha
d’autofinançar l’escriptura dels seus llibres amb les liquidacions de les
vendes dels llibres anteriors. (autocrèdit)
- Els premis literaris són un
“avançament” en concepte de drets d’autor futurs.
- Les agències literàries (en
el cas de tenir-ne) cobren un
percentatge del 15% brut de les vendes dels autors i autores.
Els autors som
treballadors amb pocs drets sindicals (gairebé cap) que arrisquem el nostre
temps i la nostra creativitat i que aspirem a viure sòbriament de la nostra
feina.
ES DIFÍCIL
SOBREVIURE AMB L’ESCRIPTURA, PERÒ CAL QUE SIGUI POSSIBLE.
I malgrat tot,
durant tots aquests anys no hem perdut la il·lusió i hem buscat la manera de
continuar escrivint per a nens, nenes i joves fent altres feines
complementàries que ens permetessin viure i
ens deixessin el temps necessari per dedicar a l’escriptura (col·laboracions
periodístiques, traduccions, guions, xerrades, conferències, classes,
seminaris...). Hem arriscat la seguretat de la nòmina per la contribució a un
imaginari col·lectiu que no existia en els anys 70. Ara, gràcies a nosaltres,
els escriptors i escriptores, els joves catalans tenen referents de ficció que
abans només trobaven en els autors anglesos, escandinaus o francesos. Pensem el
món des d’aquí, des de casa nostra, ben a prop seu. Estimem la llengua, estimem
la cultura, promovem la imaginació i la creativitat dels nostres infants i
creiem fermament que un país s’aixeca gràcies als seus futurs ciutadans i als
valors que hagin adquirit al llarg dels seus anys d’educació.
Per això
escrivim per als nostres petits i joves i els parlem d’aquelles coses que ens
preocupen i els fem pensar, somniar i desitjar un món millor.
MANIFEST
SALVEM LA LITERATURA INFANTIL I JUVENIL CATALANA.
La situació actual del sector del llibre juvenil
i infantil català -provocada per la socialització massiva de llibres literaris-
ens aboca a una perillosa catàstrofe que
si no corregim ràpidament pot acabar essent irreversible.
ELS AUTORS I
AUTORES DE LIJ EN PERILL D’EXTINCIÓ APE, demanem a l’Escola Catalana, a les AMPES, al
Professorat i a les Institucions Educatives i Culturals de Catalunya que
reflexionin seriosament sobre les conseqüències pedagògiques, culturals,
econòmiques, creatives i identitàries que comporta el “reciclatge” de llibres
literaris a les aules i que col·laborin
a evitar aquest drama.
DEMANEM:
La supressió de la política de “socialització” de
llibres literaris a l’Escola i la
recerca de solucions per tal de proporcionar aquests llibres als nens que no
s’ho poden permetre (donacions editorials, beques nacionals o estatals, préstec
bibliotecari, fons d’autors, creació de fundacions).
El foment del valor social del llibre com a objecte, com
a regal, com a tresor.
La inculcació del valor sentimental del llibre i de la
relació íntima que s’estableix amb el
seu lector/a. (biografia personal, memòria infantesa, símbol, record).
La inversió anual en la biblioteca escolar amb compres
de llibres actualitzats i proporcionals al nombre d’alumnes que la utilitzen.
Nous programes de revitalització de les biblioteques.
L’educació de pares i mares perquè fomentin la visita a
llibreries, la compra periòdica de llibres,
la creació de biblioteques familiars a les llars i la lectura
compartida.
El reconeixement de la importància de la feina de les
persones que fan possible que existeixin els llibres ( autors, il·lustradors,
editors, llibreters etc.).
La valoració de les trobades d’autors i lectors a les
Escoles i Instituts com una oportunitat privilegiada d’estímul a la lectura.
La recomanació a les aules, la presència a les
biblioteques i la visibilitat a les
llibreries de llibres d’autors catalans, en equitat amb els autors estrangers.
En aquests moments formem part de l'APE:
Pasqual Alapont, Josep Albanell, Núria Albertí, Ricardo Alcántara, Josep Maria Aloy, Mercè Anguera, Mercè Arànega, Cinta Arasa, Jesús Ballaz, Santi Baró, Ignasi Blanch, Victòria Bermejo, Àngel Burgas, Sergi Càmara, Eulàlia Canal, Mercè Canals, Anna Canyelles, Maite Carranza, Jaume Cela, Jordi Cervera, David Cirici, Agustí Comotto, Jaume Copons, Carles Cortès, Jordi Cortès, Toni Cotet, Antoni Dalmases, Marta Dansa, Jordi de Manuel, Rodolfo Del Hoyo. Miquel Desclot, Begoña Esteban, Txus Fernàndez, Lluís Farré, Jordi Fenosa, Anna Fité, Jordi Folck, Dolors Garcia i Cornellà, Antoni Garcia Llorca, Sandra Gómez, Josep Gòrriz, Xavier Gual, Lluís Hernàndez Sonali, Pau Joan Hernàndez, Ramon Homs, Maria Angels Juanmiquel, Òscar Julve, Gemma Lienas, Lluís Llort, Enric Lluch, Cristina Losantos, Salvador Macip, Anna Manso, Glòria Marin, Eduard Márquez, Meritxell Martí, Pere Martí Bertran, Andreu Martín, Joan Antoni Martín Piñol, Frederic Mayol, Francesc Miralles, Pep Molist, David Nel·lo, Mertxe París, Pol Pascual, Lena Paüls, Nathalie Pons, Joan Portell, Gisela Pou, Núria Pradas, Joan de Déu Prats, Elisenda Queralt, Maria Carme Roca, Elisenda Roca, Sebastià Roig, Carles Sala, Gemma Sales Amill, Xavier Salomó, Gabriel Salvadó, Eva Sans, Care Santos, Eulàlia Sariola, Jordi Sierra i Fabra, Isabel Clara Simó, Andreu Sotorra, Maria Tarragó, Anna Tortajada, Mercè Ubach, Clara V. Fleck, Tina Vallès, Jordi Vila.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada