Passa al contingut principal

Un somriure a Quatre Vents


El cicle de visites a les escoles es va acabant quan tenim a tocar el final de curs i la primavera es retira lentament. He arribat a l'estació de tren de Granollers - Canovelles i, mentre espero l'Elena, d'Animallibres, cerco inútilment un lloc per prendre un cafè amb llet. Pel camí cap a l'Escola Quatre Vents anem parlant de la reutilització o socialització del llibre literari a les escoles. Els escriptors ens hem pronunciat repetidament en contra d'aquesta pràctica que lesiona els nostres drets i que considerem que no és una bona eina pedagògica. Finalment hem començat a mobilitzar-nos. Aviat parlaré a bastament d'aquest tema.

En Pere, el mestre, em presenta als alumnes de la classe de cinquè, un grup tan divers que em sembla que he de fer una intervenció davant l'assemblea general de les Nacions Unides. La fotografia parla per si sola.

Els nens han llegit El somriure de la Natàlia i han arribat a classe carregats de preguntes. Hem parlat de com fem en català els diminutius dels noms, sempre per darrera: Joaquim, Quim; Magdalena, Lena; Francesc, Cesc; Salvador, Vador. Volen saber quants llibres he escrit (20), des de quan escric (des dels 12 anys, però publico des dels 40), com es diu el primer llibre que vaig publicar (un llibre de poesia en castellà que es titula De miradas imprecisas), si aquest any he publicat algun llibre (Llegir al metro, que va guanyar el Premi Recull - Joaquim Ruyra de Narració 2012; i Quin niu més bonic! per a lectors a partir de sis anys). I moltes més coses relacionades amb la feina d'escriure un llibre. Els explico tot el procés que he seguit amb Els somriure de la Natàlia, des de la idea primera fins el projecte definitiu. De quina manera vaig triant els temes, els espais, el temps de l'acció, els personatges. Tot el procés de correccions. La relació amb l'editor i amb l'Oriol Malet, l'il·lustrador. En fi, tota l'aventura, o l'ofici, o la màgia d'escriure.

Quan acabem, i abans de dedicar els llibres a cada nen, el mestre em diu que he aconseguit una cosa que no s'imaginava pas. Em diu que aquest grup és molt mogut, que no aguanten deu minuts quiets, i resulta que els he tingut una hora sencera absolutament integrats en la xerrada que hem compartit. El mestre va quedar tant content que va dir que s'estava plantejant aixecar algun càstig.

Comentaris

  1. Aquest és un comentari dels alumnes i el tutor dels alumnes, però no l'han pogut penjar al bloc i ho he fet jo:

    " Ens ha agradat molt el que has fet per nosaltres; penjar la nostra foto i parlar una mica de nosaltres. També ens ha agradat que vinguessis a la classe i contestessis les nostres preguntes. Desitgem que tornis a la nostra classe i també que publiquis més contes per a infants i joves

    La classe de 5èi 6è de l´escola Els Quatre Vents de Canovelles

    ( El tutor també t´agraeix l´agradable visita i els comentaris que ens has dedicat )"

    Adéu

    Pere

    ResponElimina
  2. Felicitats! A tu Rodolfo i a tots els nens i nenes que han sabut gaudir del que escrius.
    Jo vaig ser mestre a Canovelles molts anys!
    Una abraçada

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Roc i l'escala de les portes secretes

Sóc de l'opinió que l' Eulàlia Canal està destinada a convertir-se en una clàssica contemporània de la literatura infantil i juvenil catalana. M'encanta tornar a llegir una i altra vegada llibres seus com ara  Un petó de mandarina (premi Barcanova 2007), Un somni dins un mitjó, Un poema a la panxa, La nena que només es va poder endur una cosa, Els fantasmes de casa els avis  o Els fantasmes no truquen a la porta (Premi de la Crítica Serra d'Or 2017), per posar només alguns exemples. El llibre que he llegit més vegades és Roc i l'escala de les portes secretes , publicat a la col·lecció Nandibú , de Pagès editors , amb il·lustracions d' Elena Ferrándiz . L'esquema de l'argument és ben senzill. En Roc es queda uns dies a càrrec d'un veí perquè els pares han marxat a l'Índia per adoptar una nena. En aquest temps descobreix que una nena emigrant i sense papers s'amaga a l'edifici. La denúncia d'un altre veí fa que la policia d

He decidit tornar

Fa gairebé quatre anys que no faig servir aquest blog perquè volia tenir una web, però de moment m'he conformat amb un altre blog que faig servir com si fos una web, encara que no ho sigui. Per això he pensat a tornar a utilitzar-lo per anar escrivint articles diversos. A l'altre, https://rodolfodelhoyo.cat / també faré algun article de tant en tant, però el dedicaré més a parlar de la meva obra. Aquest serà més general, parlaré principalment de les meves activitats, segurament faré algun article d'opinió i també faré ressenyes o parlaré de llibres que m'han interessat per la raó que sigui.  Necessitaré uns dies per revisar i actualitzar les pàgines. De moment us poso les cobertes dels tres darrers llibres. Tresors rere les portes , un àlbum de poesia infantil magníficament il·lustrat per Noemí Villamuza , editat per Bindi Books, que està a punt d'arribar a les llibreries. La casa és on els més petits troben els primers racons per jugar, imaginar, crèixer i sentir-s

Presentem El sembrador d'estrelles

Avui us vull parlar d'un llibre que acaba de sortir de la impremta. Calent, calent, com un plat de macarrons acabats de fer. El llibre es titula EL SEMBRADOR D'ESTRELLES, l'he escrit jo i l'ha dibuixat la Laura Borràs.  Ha estat publicat per l'editorial Mosaics . Un mosaic és una decoració feta de petites peces de diferents colors i materials, és un art molt antic, a casa nostra es conserven alguns mosaics que van fer els romans. Però l'editorial utilitza aquest nom com una metàfora, se sembla a una comparació. El nom Mosaics serveix per identificar la nostra societat actual, formada per persones molt diferents, de països, cultures i religions diversos, tots units en un mateix territori que estimem, com les petites peces de terracota, de vidre o de metall que formen un dibuix. Si falta alguna peça el dibuix no està complet. Els éssers humans ens necessitem els uns als altres amb els nostres defectes, amb les nostres virtuts i amb les nostres diferènci