Passa al contingut principal

Ricard Mirabete




Radar
A Lluís Calvo

L'altre enlloc d'on vas partir. Era un record.
Era una nit de coloms marcats a la grava
del pont romà. en un carrer en què les passes
escollien el marge dret del Mèder, cap a la
carretera de Prats. Lliscaves els pues en tolls
d'aigua i essències vaporoses. Caminaves
sense avançar gaire, de dret al fons de contes
d'altres a la matinada. L'onada de nit et duia
però seguies immòbil. Vas pensar
que una melodia estranya i quasi asiàtica,
que provenia qui sap si d'aquell restaurant,
t'ennuegava, amb les cartes astrals,
el despit fumós. Recorries aquella corba de pedra
cada vegada més a prop del riu. Fumaves. Encenies
els segons però res cremava en tu. Fumaves. Tenies
una solució d'entre totes les impossibles. Tenies
boca i oïda disposats per tal d'escoltar les ones
del RADAR. Aquell altre enlloc on arribaves.
(Radar, 2012)

Antic camí de Taradell
A Elena Solís

Ara veig créixer el sol
com un toll d'infinit
a les mans blanques i fredes.
Transito pels camps glaçats
on el vent s'hi remou plàcid.
El moviment dels peus,
la direcció única d'un estol
de llunyanies que abasto
a cops de pedal, damunt rodes
de plàstic metàl·lic, a bord
de la mercuriana bicicleta.
Tot en mi és tan sols un raig
que passa, que crema, que lluu.
(Radar, 2012)

Trajectòria tancada
A Oriol Osan

Hi ha una plana de boira
que baixa pel turó.
On la nit? La línia blava
del cel era esborrada dels prats inferiors.
On la matèria? El roig dels núvols
cremava lluny, en indrets fronterers.
Era el foc antic de la memòria
que llepava les ungles de la intensitat.
Aquesta és la trajectòria de l'ombra,
la sal, el pou. El sentit clos.
Tu i jo, en mons d'emergència
somorts, en l'aire. Tu i jo,
en l'aire germans.
(Radar, 2012)

Aparcament estranger

La gent ha creat aquest espai.
Algú vigila les places buides,
regula el trànsit nocturn
al costat d'un sex-shop blanc.
Estableix un preu: 10 Euros per nit.
Podràs dormir en un cotxe casa.
Podràs passar-hi nit i febre, anònim.
L'endemà algú recull allò que deixis.
L'endemà desinfecta l'urna que ara ocupes:
Tingues un viatge llarg i tingues cura
de tot el material que usis
per gelar-te l'esma, l'estrangera.
(Les ciutats ocasionals, 2009)

Tot el silenci
dels carrers sense lluna
i de la pedra roent de la plaça
és al contorn de les meves passes.

La boira i les fumeres de la carena
amaguen les ombres dels difunts
de la ciutat.

Ja queden lluny
els tambors de la guerra,
i als carrers de cendra
hi ha rastres de sang mastegada:
enllà del mur,
els orfes morts coberts de flors de foc.
(Última ronda, 1999)

Ricard Mirabete Yscla. Nascut a Barcelona, 1971. Llicenciat en Filologia  Catalana per la Universistat Autònoma de Barcelona. Ha publicat els llibres de poesia Última ronda (1999), premi amadeu Oller; La gran baixada (2004); Les ciutats ocasionals (2009), premi Òmnium Cultural del Vallès Oriental; Radar (2012) i, juntament amb David Caño, De Penitents a Desemparats (com dos carrer de Barna) (2014).
Ha exercit la crítica literària i musical en la darrera etapa de la rebvista d'excepcions Benzina. Actualment col·labora amb El Punt Avui, Poetari i Núvol, el digital de cultura. També escriu al seu bloc Última ronda.

Comentaris

  1. Un bon tast de la poesia de Ricard Mirabete!
    Salutacions afectuoses per a tots dos.

    ResponElimina
  2. Gràcies, Rodolfo i Teresa! És un plaer la poesia compartida. Salutacions! Ricard

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Roc i l'escala de les portes secretes

Sóc de l'opinió que l' Eulàlia Canal està destinada a convertir-se en una clàssica contemporània de la literatura infantil i juvenil catalana. M'encanta tornar a llegir una i altra vegada llibres seus com ara  Un petó de mandarina (premi Barcanova 2007), Un somni dins un mitjó, Un poema a la panxa, La nena que només es va poder endur una cosa, Els fantasmes de casa els avis  o Els fantasmes no truquen a la porta (Premi de la Crítica Serra d'Or 2017), per posar només alguns exemples. El llibre que he llegit més vegades és Roc i l'escala de les portes secretes , publicat a la col·lecció Nandibú , de Pagès editors , amb il·lustracions d' Elena Ferrándiz . L'esquema de l'argument és ben senzill. En Roc es queda uns dies a càrrec d'un veí perquè els pares han marxat a l'Índia per adoptar una nena. En aquest temps descobreix que una nena emigrant i sense papers s'amaga a l'edifici. La denúncia d'un altre veí fa que la policia d...

He decidit tornar

Fa gairebé quatre anys que no faig servir aquest blog perquè volia tenir una web, però de moment m'he conformat amb un altre blog que faig servir com si fos una web, encara que no ho sigui. Per això he pensat a tornar a utilitzar-lo per anar escrivint articles diversos. A l'altre, https://rodolfodelhoyo.cat / també faré algun article de tant en tant, però el dedicaré més a parlar de la meva obra. Aquest serà més general, parlaré principalment de les meves activitats, segurament faré algun article d'opinió i també faré ressenyes o parlaré de llibres que m'han interessat per la raó que sigui.  Necessitaré uns dies per revisar i actualitzar les pàgines. De moment us poso les cobertes dels tres darrers llibres. Tresors rere les portes , un àlbum de poesia infantil magníficament il·lustrat per Noemí Villamuza , editat per Bindi Books, que està a punt d'arribar a les llibreries. La casa és on els més petits troben els primers racons per jugar, imaginar, crèixer i sentir-s...

Presentem El sembrador d'estrelles

Avui us vull parlar d'un llibre que acaba de sortir de la impremta. Calent, calent, com un plat de macarrons acabats de fer. El llibre es titula EL SEMBRADOR D'ESTRELLES, l'he escrit jo i l'ha dibuixat la Laura Borràs.  Ha estat publicat per l'editorial Mosaics . Un mosaic és una decoració feta de petites peces de diferents colors i materials, és un art molt antic, a casa nostra es conserven alguns mosaics que van fer els romans. Però l'editorial utilitza aquest nom com una metàfora, se sembla a una comparació. El nom Mosaics serveix per identificar la nostra societat actual, formada per persones molt diferents, de països, cultures i religions diversos, tots units en un mateix territori que estimem, com les petites peces de terracota, de vidre o de metall que formen un dibuix. Si falta alguna peça el dibuix no està complet. Els éssers humans ens necessitem els uns als altres amb els nostres defectes, amb les nostres virtuts i amb les nostres diferènci...